30 نکته از روزهایی که به پایان می رسند
30 نکته از روزهایی که به پایان می رسند
ماه مبارک رمضان، بهار عاشقان و ماه عشقبازان است. در این ماه حجب ظلمانی و نورانی سهل تر از دیگر ایام سال به کنار زده می شود: یار بی پرده از در و دیوار به تجلی است، یا اولی الابصار.
از رسول اکرم- صلی الله علیه و آله و سلم- برای هر روز از این ماه، دعای ویژه ای نقل شده که با نظر دقیق در این دعاها نکات راهگشایی برای سالکان کوی دوست قابل فهم و دریافت است. ما در این نوشتار سی نکته ی کوتاه از این سی دعا را تقدیم می کنیم.
دعاى روز اولماه مبارک رمضان
اللهمَ اجْعلْ صِیامی فـیه صِیـام الصّائِمینَ وقیامی فیهِ قیامَ القائِمینَ ونَبّهْنی فیهِ عن نَومَةِ الغافِلینَ وهَبْ لی جُرمی فیهِ یا الهَ العالَمینَ واعْفُ عنّی یا عافیاً عنِ المجْرمین.
دست از طلب ندارم تا کام من بر آید یا تن رسد به جانان یا جان ز تن بر آید
دعای این روز سالک را در" مرتبه طلب" نشان می دهد. او شوقی وافر دارد در زمره ی روزه داران و نمازگزاران واقعی قرار گیرد و از حق متعال می خواهد او را در مسیر شریعت و عمل به دستورات الهی قرار دهد.
سالک در ابتدای سلوک باید در وادی طلب قرار گیرد و شوق داشته باشد. در این دعا که مخصوص روز اول ماه مبارک رمضان است سالک صائم از خداوند درخواست می کند که به اعمال او روح و باطن ببخشد و او را در زمره ی عابدان واقعی قرار دهد.
دعاى روز دوم ماه مبارک رمضان
اللهمّ قَرّبْنی فیهِ الى مَرْضاتِکَ وجَنّبْنی فیهِ من سَخَطِکَ ونَقماتِکَ ووفّقْنی فیهِ لقراءةِ آیاتِکَ برحْمَتِکَ یا أرْحَمَ الرّاحِمین
در این دعا سالک از حق متعال درخواست رضا و خوشنودی دارد. مقام رضا به معنی خروج از رضای نفس و آمدن در رضای حق است. به نظر می رسد در این دعا راه رسیدن به مقام رضا برای سالک بیان گردیده و او را به تدبر در در قرآن کریم برای دریافت معرفت و رضا و طریقه ی کسب آن ارجاع داده است. این نکته نیز به ذهن متبادر می شود که پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله وسلم- در این دعا راه اصلی فهم حقیقت دین را تمسک به قرآن کریم معرفی می کند.
دعاى روز سوم ماه مبارک رمضان
اللهمّ ارْزُقنی فیهِ الذّهْنَ والتّنَبیهَ وباعِدْنی فیهِ من السّفاهة والتّمْویهِ واجْعَل لی نصیباً مِنْ کلّ خَیْرٍ تُنَزّلُ فیهِ بِجودِکَ یا أجْوَدَ الأجْوَدینَ.
سالک چون از اشارات دعای روز قبل مسیر کلی را یافته، برای حرکت در مسیر نیازمند قوّت نظر وهوش و زیرکی و فطانت است و دراین دعا از حق متعال می خواهد او را از باطل- ما سوی الله- دور کند زیرا راه بیداری و توجه به حق دوری از هر چیز غیر از حق است و در مقام یقظه است که پرده های جهل آرام آرام از جلوی چشم سالک کنار زده می شود و او مراتب بالاتری از عظمت و جود حق را درک می کند.
دعاى روز چهارم ماه مبارک رمضان
اللهمّ قوّنی فیهِ على إقامَةِ أمْرِکَ واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ وأوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکْرَکَ بِکَرَمِکَ واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ وسِتْرِکَ یـا أبْصَرَ النّاظرین
ریاضت بر دو بال نظر و عمل استوار است. در دعای روز قبل سالک خواهان قوت نظر بود و در این دعا سالک از حق متعال تقاضای قوت و قدرت در عمل را دارد تا بتواند در مسیر صعب سلوک با پایمردی به حرکت مداوم خویش ادامه دهد. نکته ی دیگر این است که سالک در این دعا از حق متعال می خواهد تا شیرینی و حلاوت ذکر را نصیب او گرداند زیرا درک حلاوت ذکر به نوعی قوّت قلب برای سالک است و او را در پیمودن مسیر، قدرت و قوّت می دهد.
دعاى روز پنجم ماه مبارک رمضان
اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ واجْعَلْنی فیهِ من عِبادَکَ الصّالحینَ القانِتین واجْعَلْنی فیهِ من اوْلیائِکَ المُقَرّبینَ بِرَأفَتِکَ یا ارْحَمَ الرّاحِمین
سالک روزه دار با حرکت صعودی در مسیر سلوک دارای وسعت نظر می گردد و همانطور که جمال حق را مشاهده کرد جلال را هم می یابد و و در اینجاست که تا حدودی پی به نقصان خویش می برد. در این مرحله است که دچار قبض گردیده و به وادی و مقام استغفار می رسد. استغفاری وجودی و دور از قیل و قال و توام با حسرت بر عمر از دست داده. شرط پذیرش توبه نیز کشش اولیه از جانب حق است و سالک صادق در این دعا از اسم رئوف حق مدد می جوید تا با رأفت خود با او برخورد کند.
دعاى روز ششم ماه مبارک رمضان
اللهمّ لا تَخْذِلْنی فیهِ لِتَعَرّضِ مَعْصِتِکَ ولا تَضْرِبْنی بِسیاطِ نَقْمَتِکَ وزَحْزحْنی فیهِ من موجِباتِ سَخَطِکَ بِمَنّکَ وأیادیکَ یا مُنْتهى رَغْبـةَ الرّاغبین
در این مرحله سالک بیدار که پی به نقصان خویش برده به نکته ی دقیقی پی می برد و آن این است که گذشته ی او در حال و آینده اش چه تأثیری بر جا گذاشته. به عبارت دیگر گذشت زمان هرگز آثار اعمال گذشته ی ما را از بین نبرده است. پس از حق متعال می خواهد که با لطف و کرمش با او برخورد کند و اعمال عبادی او را وسیله ی تکفیر و پوشاندن خطاهای او قرار دهد.
دعاى روز هفتم ماه مبارک رمضان
اللهمّ اعنّی فیهِ على صِیامِهِ وقیامِهِ وجَنّبنی فیهِ من هَفَواتِهِ وآثامِهِ وارْزُقْنی فیهِ ذِکْرَکَ بِدوامِهِ بتوفیقِکَ یا هادیَ المُضِلّین.
راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش
توکل و تفویض از مفاد اصلی دعای امروز است. سالکان روزه دار در این مرحله می یابد که هیچ کاری جز با نظر حق میسر نیست. سالک در این مرحله به وادی شریف و مقدس توحید افعالی وارد شده است. او در این مرحله می یابد که تا کششی از جانب حق نباشد کوششی انجام نمی شود.
دعاى روز هشتم ماه مبارک رمضان
اللهمّ ارْزُقنی فیهِ رحْمَةَ الأیتامِ وإطْعامِ الطّعامِ وإفْشاءِ السّلامِ وصُحْبَةِ الکِرامِ بِطَوْلِکَ یا ملجأ الآمِلین.
به نظر می رسد در این مرحله طلب یاری از حق متعال به نتیجه رسیده و سالک، به یک بازبینی کلی در اعمالش موفق شده است. او دریافته که بسیاری از اعمال گذشته اش با شرک خفی همراه بوده است. شاید اشاره به ترحم به ایتام و اطعام به نیازمندان و... نمونه ای از اعمال او در گذشته بوده که همراه با شرک خفی بوده و او از حق متعال می خواهد که فرصت و توفیقی به او بدهد که این اعمال را به دور از شرک و ریا به انجام برساند.
دعاى روز نهم ماه مبارک رمضان
االلهمّ اجْعَلْ لی فیهِ نصیباً من رَحْمَتِکَ الواسِعَةِ واهْدِنی فیهِ لِبراهِینِکَ السّاطِعَةِ وخُذْ بناصیتی الى مَرْضاتِکَ الجامِعَةِ بِمَحَبّتِکَ یا أمَلَ المُشْتاقین.
سالک در این مرحله دچار بسط عارفانه شده و رجاء واثق به لطف حق دارد. در اینجا از شدت خوف او کاسته شده و امید فراوانی دارد که حق متعال او را در زمره ی کسانی قرار دهد که رحمت خاص خویش را به آنها ارزانی داشته است. پس مشتاقانه درخواست های خویش را به معشوق ابراز می دارد و نیاز خویش را به درگاه کبریایی دوست عرضه می دارد.
دعاى روز دهم ماه مبارک رمضان
االلهمّ اجْعلنی فیهِ من المُتوکّلین علیکَ واجْعلنی فیهِ من الفائِزینَ لَدَیْکَ واجْعلنی فیهِ من المُقَرّبینَ الیکَ بإحْسانِکَ یاغایَةَ الطّالِبین.
از حجاب نفس ظلمانی برآی تا شوی شایسته ی لطف خدای
ابتهاج و سرور سالک در این دعا نیز به چشم می خورد و او خواست نهایی خویش را که همان لقاء و قرب به معشوق است به زبان می آورد. نکته ی دقیقی که در این دعا به چشم می خورد این است که برای رسیدن به مقام قرب که هدف نهایی همه ی سالکان است باید فقط بر او توکل کرد و تنها و تنها بر کشش از جانب حق متکی بود و خود را کاملا در اختیار او قرار داد و کاری را کرد که دوست می گوید.
دعاى روز یازدهم ماه مبارک رمضان
اللهمّ حَبّبْ الیّ فیهِ الإحْسانَ وکَرّهْ الیّ فیهِ الفُسوقَ والعِصْیانَ وحَرّمْ علیّ فیهِ السّخَطَ والنّیرانَ بِعَوْنِکَ یا غیاثَ المُسْتغیثین.
به نظر می رسد که سالک درمقام طلب به مراحل بالایی رسیده است و خواهان تغییر اساسی در وجود خویش است. او از حق متعال می خواهد فکر و قلب او را تغییر دهد و نگرشش را نسبت به عالم تغییر اصلاح کند زیرا تا تغییر عمیق و وجودی در انسان ایجاد نشود احسان برای او محبوب و معاصی برایش مترود نخواهد شد.
دعاى روز دوازدهم ماه مبارک رمضان
اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والکَفافِ واحْمِلنی فیهِ على العَدْلِ والإنْصافِ وامِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِکَ یا عِصْمَةَ الخائِفین.
دل یکی داریم و در یک دل نمی گنجد دو دوست
در این مرحله سالک از محبوب طلب می کند ما سوی الله برایش از جلوه بیفتد و آنچه غیر حق است را از او دور سازد و آنچه مرضی دوست است را برایش زیبا جلوه دهد. لباس عفاف و تقوی و ... چیز هایی است که سالک را از "اغیار" حفظ می کند و او را با حق نگه می دارد.
دعاى روز سیزدهم ماه مبارک رمضان
اللهمّ طَهّرنی فیهِ من الدَنَسِ والأقْذارِ وصَبّرنی فیهِ على کائِناتِ الأقْدارِ ووَفّقْنی فیهِ للتّقى وصُحْبةِ الأبْرارِ بِعَوْنِکَ یا قُرّةَ عیْنِ المَساکین.
صابران از جمله عالم بر ترند صابران از اوج گردون بگذرند
این دعا بیان منزل صبر است. صبر دارای مراحلی است و سالک در این دعا از خداوند می خواهد او را در عالی ترین منازل صبر منزل دهد زیرا در مسیر سلوک اتفاقات فراوانی به وقوع می پیوندد که اگر سالک دارای مراتب بالای صبر نباشد خطر گمراهی و انحراف در کمین اوست. او همه ی مراتب صبر، یعنی صبر بر عدم ارتکاب به معاصی و صبر بر طاعت و نیز صبر در بلا و مصیبت را از خداوند طلب می کند تا بتواند در مسیر سلوک، خویش را از هر چه غیر خداست پاک گرداند.
دعاى روز چهاردهم ماه مبارک رمضان
اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین.
سالک در این دعا از خداوند طلب لطف و رحمت دارد و می خواهد خداوند به لطف خویش گناهان او را ببخشد. به عبارت دیگر سالک طلب عفو و غفران الهی دارد. تجلی اسم عفوّ بر سالک به این شکل است که خطا ها و لغزش های او نادیده گرفته شود و موانع از سر راه او برداشته شود و تجلی اسم غفور به این صورت است که گناهان سالک پس از چشم پوشی شدن تبدیل به حسنات شود که این از عالی ترین و بالا ترین مراتب لطف است که شامل حال هر کسی نخواهد شد.
دعاى روز پانزدهم ماه مبارک رمضان
اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین واشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَةِ المُخْبتینَ بأمانِکَ یا أمانَ الخائِفین.
در این مرحله، سالک خواهان مقام خشوع است. خشوع یعنی تواضع همراه محبت و احترام که اطاعت و مراقبت بر نفس و حرمت معشوق را همراه خود دارد. نکته مهم این دعا این است رسیدن به این مقام جز با تحمل سختی های سلوک ممکن نیست و برای تحمل مشکلات، سالک نیازمند شرح صدری است که به او ظرفیت تحمل مشکلات را بدهد .
دعاى روز شانزدهم ماه مبارک رمضان
اللهمّ وَفّقْنی فیهِ لِموافَقَةِ الأبْرارِ وجَنّبْنی فیهِ مُرافَقَةِ الأشْرارِ وأوِنی فیهِ بِرَحْمَتِکَ الى دارِ القَرارِبالهِیّتَکِ یا إلَهَ العالَمین.
هادی راه است یار اندر قدوم مصطفی زین گفت اصحابی نجوم
در دعای امروز بحث بر سر موافقت با ابرار "تولـّی" و دوری از اشرار"تبرّی" است. یکی از محرکاتی که در سلوک الی الله بسیار مورد توجه قرار گرفته این نکته است که سالک با دوری از اغیار و نزدیک شدن به ابرار خود را بیش از پیش در مسیر نفحات اُنس الهی قرار دهد. این محبت به ابرار نه تنها مذموم نیست بلکه در ظول محبت به حق متعال می باشد.
این محبت از محبت ها جداست حب محبوب خدا حب خداست
دعاى روز هفدهم ماه مبارک رمضان
اللهمّ اهْدِنی فیهِ لِصالِحِ الأعْمالِ واقْـضِ لی فیهِ الحَوائِجَ والآمالِ یا من لا یَحْتاجُ الى التّفْسیر والسؤالِ یا عالِماً بما فی صُدورِ العالَمین صَلّ على محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین
سالک در این مرحله به مراتب عالی تری از توحید افعالی رسیده است و خداوند را تنها مؤثر واقعی در عالم می یابد و با عمق وجود "لا مؤثر فی الوجود الا الله " را درک می کند واز حق متعال طلب هدایت وراهنمایی می کند. به عبارت دیگر، سالک از خداوند می خواهد او را تحت هدایت ویژه ی خود قرار دهد و آرزو های نا گفته ای که حتی گاه خود سالک نیز از ماهیت آنها بی خبر است را برایش برآورده نماید.
دعاى روز هجدهم ماه مبارک رمضان
اللهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ وخُذْ بِکُلّ أعْضائی الى اتّباعِ آثارِهِ بِنورِکَ یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین
بیار می که چو حافظ مدامم استظهار به گریه سحری و نیاز نیمه شبی است
در این دعا سالک خواهان بهره بردن از اَسحار است زیرا سَحر، سـِحری دارد که هر کس به سـِرّآن پی ببرد دورترین خواستنی های عالم برایش دست یافتنی و نزدیک خواهد شد. سالک در این مرحله بعضی حجب نورانی را کنار زده و با روشن شدن چشم دلش به مراتب بالای توحید، از حق متعال می خواهد از برکات نسیم جان بخش صبحگاهی او را برخوردار نماید.
دعاى روز نوزدهم ماه مبارک رمضان
اللهمّ وفّرْ فیهِ حَظّی من بَرَکاتِهِ وسَهّلْ سَبیلی الى خَیْراتِهِ ولا تَحْرِمْنی قَبولَ حَسَناتِهِ یا هادیاً الى الحَقّ المُبین
پس از برکات سحر که به نوعی تداعی کننده ی مراحل بالا و قبلی سلوک است سالک خواهان رسیدن به روشنی است که در آن حجب نورانی بیش از پیش کنار زده شود. او خواهان سهل شدن راه نیز هست و تسهیل در نظر سالک، راحتی نیست بلکه به نظر می رسد سالک از خداوند می خواهد "وسعت درون" و "قدرت تحمـل بلایا و امتحانات الهی" به او دهد تا مراتب صعب سلوک راآنطور که دوست شائق است به پایان ببرد.
دعاى روز بیستم ماه مبارک رمضان
اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ وَوَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ یا مُنَزّلِ السّکینةِ فی قُلوبِ المؤمِنین لِیَزدادوا ایماناً.
در ازل دادست ما را ساقی لعل لبت جرعه ی جامی که من مدهوش آن جامم هنوز
یکی از مهم ترین خواسته های سالک صادق در مسیر سلوک، طلب ورود به بهشت قـُرب و و دوری از آتش هجران است. در بهشت قـُرب است که سالک دارای "سکینه" و آرامش قلب است. هوَالذی اَنزَلَ السکینة فی قـُلوبِ المؤمـِنینَ لِیَزدادوا ایماناً مع ایمانِهـِم.(توبه 40)
دعاى روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان
اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الى مَرْضاتِکَ دلیلاً ولا تَجْعَل للشّیْطان فیهِ علیّ سَبیلاً واجْعَلِ الجَنّةِ لی منْزِلاً ومَقیلاً یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین.
سالک در این مرحله وسعت نظر یافته و تا حدودی وظایف خویش را در برابر حق درک می کند و خواهان رضایت خداوند در تمام مراحل سلوک از خود است. او از خداوند شناخت و معرفت بالاتری را طلب می کند تا بتواند آنچه مرضی خداوند است را درک و به آن عمل کند. به عبارت دیگر سالک در این مرحله با شناخت بهتری که از خود و خداوند به دست آورده، بیش از پیش به عجز و جهل خویش واقف شده و از حضرت حق علم و معرفت بالا تری را می خواهد تا بتواند در سایه آن به اعمال مورد رضای خداوند توفیق یابد.
دعاى روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان
اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ فَضْلَکَ وأنـْزِل علیّ فیهِ بَرَکاتِکَ وَوَفّقْنی فیهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِکَ واسْکِنّی فیهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِکَ یا مُجیبَ دَعْوَةِ المُضْطَرّین
فضل خدای را که تواند شمار کرد یا کیست که شکر یکی از هزار کرد
اگر کشش از جانب حق نباشد سالک راه به جایی نمی برد. در این دعا سالک صادق از خداوند می خواهد که "ابواب فضل" خویش را به روی او بگشاید زیرا اگر خداوند با فضل و لطف با بنده برخورد نکند، کوشش های سالک در برابر علو و عظمت خداوند هیچ به حساب می آید.
دعاى روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان
اللهمّ اغسِلْنی فیهِ من الذُّنوبِ وطَهِّرْنی فیهِ من العُیوبِ وامْتَحِنْ قَلْبی فیهِ بِتَقْوَى القُلوبِ یا مُقیلَ عَثَراتِ المُذْنِبین.
میان عاشق و معشوق هیچ حایل نیست تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز
در این مرحله نیز سالک در بسط عارفانه به سر می برد. او از خداوند می خواهد گناهان و عیوبش را پاک گرداند. به نظر می رسد مهم ترین عیب و نقص سالک که او را به ورطه ی هلاکت می اندازد "خودیت" است البته درک درست و حقیقی این مرتبه، از نکات دشواری است که به راحتی نصیب سالکان نمی گردد و سالکی که مراحل قبلی را با فضل الهی طی کرده، در اینجا "اَنانیت و فرعونیت" را درک می کنند.
دعاى روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان
اللهمّ إنّی أسْألُکَ فیه ما یُرْضیکَ وأعوذُ بِکَ ممّا یؤذیک وأسألُکَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَکَ ولا أعْصیکَ یا جَوادَ السّائلین
در این دعا سالک از اغیار به سوی خداوند فرار می کند "فـَروا اِلی الله". سالک در مراحل پیش دریافت که تنها مؤثر و بودِ عالم، خداوند است و نمود های عالم سرابی بیش نیستند که بهره ای مستقل از وجود ندارند.در اینجاست که از حق تعالی می خواهد که به او کمک کند تا از هر چه غیر دوست دل بریده و به دوست گره زند.
دعاى روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان
اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِکَ و مُعادیاً لأعْدائِکَ مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِکَ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن.
طی این مرحله بی همرهی خضر مکن ظلمات است بترس از خطر گمراهی
برای موفـّقیّت سالک، حرکت دقیق در جاده ی شریعت، از ارکان سلوک است و سالک صادق در این دعا از خداوند می خواهد او را در مسیر سلوک ثابت قدم بدارد و پیروی و دستگیری انبیا و اولیا که در این مسیر پر خطر به هدف رسیده اند را نصیب او گرداند.
دعاى روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان
اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً و ذَنْبی فیهِ مَغْفوراً و عَملی فیهِ مَقْبولاً و عَیْبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین.
سالک در مسیر خویش همواره به یک حال نیست. گاه دچار قبض و گرفتگی می گردد و خوف در دلش زبانه می کشد و زمانی دچار بسط و نشاط زاید الوصفی می گردد و رجاء به حق در او متجلی می گردد. در دعای امروز او در بسطی عارفانه و بدون هیچ آداب و ترتیبی با معشوق به مکالمه می پردازد و و از او طلب عفو و غفران الهی می نماید.
دعاى روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان
اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْرِ وصَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الى الیُسْرِ واقْبَلْ مَعاذیری وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْرِ یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین.
بر طبق بعضی روایات،یکی از شب هایی که احتمال قدر در آن فراوان است شب بیست و هفتم است. سالک صادق شب زنده دار، در دعای روز روز بیست و هفتم، از حق متعال می خواهد که سعی و عبادت و شب زنده داری او را در مسیر قرب به حق بپذیرد و او را بهره ی"لیلةالقدر" که"خیر من الف شهر" است عطا فرماید.
دعاى روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان
اللهمّ وفّر حظّی فیهِ من النّوافِلِ واکْرِمْنی فیهِ بإحْضارِ المَسائِلِ وقَرّبِ فیهِ وسیلتی الیکَ من بینِ الوسائل یا من لا یَشْغَلُهُ الحاحُ المُلِحّین
از سبب سازیش من شیدائیم وز سبب سوزیش سوفسطائیم
در این مرحله، سالک از خداوند می خواهد از راهی که خود جناب دوست صلاح می داند اسباب و وسایل سیر الی الله را برای او فراهم کند. در این دعا یک سلسله اعمالی که زمینه ساز فراهم شدن این اسباب و علل از راهی غیر آنچه بشر در نظر گرفته شده را معرفی می کند و باید دقت داشت که قرب نوافل، زمینه ساز استفاده از این لطف حق است و خود سبب سازی حق چیزی است که اگر اتـّفاق بیفتد برکاتش سالک را به قـُرب حق می رساند.
دعاى روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان
اللهمّ غَشّنی بالرّحْمَةِ وارْزُقْنی فیهِ التّوفیقِ والعِصْمَةِ وطَهّرْ قلْبی من غَیاهِبِ التُّهْمَةِ یا رحیماً بِعبادِهِ المؤمِنین.
به نظر می رسد سالک در این میدان دچار "حیرانی" است. او که خود را در آخرین ساعات این میهمانی عجیب و فرح بخش می بیند، دچار طوفان سهمگین "حیرانی" می گردد. حیرانی که پس از تفکر و معرفت های گذشته بر او حاصل شده است. او از یک طرف خود را در فصل وصل و قرب معشوق می بیند و از طرف دیگر خوفِ گرفتاری در هجران، و اتمام اطعام الهی بر وجودش چیره شده است. در این هنگام از خداوند می خواهد او را به رحمت خود بپوشاند و "حال قرب او را به مقام قرب" تبدیل کند.
دعاى روز سى ام ماه مبارک رمضان
اللهمّ اجْعَلْ صیامی فیهِ بالشّکْرِ والقَبولِ على ما تَرْضاهُ ویَرْضاهُ الرّسولُ مُحْکَمَةً فُروعُهُ بالأصُولِ بحقّ سَیّدِنا محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین والحمدُ للهِ ربّ العالمین
سالک با اعتراف به عجز خویش از حق متعال می خواهد او را در زمره ی روزه داران واقعی قرار دهد. در این روز سالک، پیامبر و خاندان پاکش- صلواةالله علیهم اجمعین - را نیز واسطه ی بین خویش و خداوند قرار می دهد. با دقت در این فقره از دعا این نکته نیز قابل دریافت است که رضای پیامبر خدا و خاندان پاکش در طول رضایت خداست و به عبارت دیگر جدایی بین خدا و آن ذوات نورانی در مرتبه ی انفکاک طولی است.
منبع=خبرآنلاین
مدیریت دفتر زیازتی نیایش سیر