۰۴ اسفند ۹۴ ، ۱۳:۱۵
پاسخ به یک شبهه؛آیا رفتن به غار حرا بدعت است؟
می گویند: چرا مسلمانان به ویژه شیعیان به زیارت «غار حراء» میروند درحالیکه در روایات چنین زیارتی وارد نشده است؟
پاسخ:
پیامبر گرامی (ص) قریب به پانزده سال در غار حراء به عبادت خدا و راز و نیاز پرداخته و سالها در ماههای مختلف در آنجا معتکف بوده است و در آنجا امین وحی او را به رسالت از جانب خدا مفتخر ساخت و نور وحی و جبرئیل امین را در آن نقطه مشاهده کرد. بنابراین آن مکان به وجود او متبرک شده است و زیارت چنین مکانی و اقامه نماز در آنجا نوعی تبرک جویی به آثار پیامبر است و تبرک به آثار انبیا بهویژه اثری که با تن مبارک آن حضرت در تماس بوده حتی از سوی وهابیان نیز پذیرفته شده است، بنابراین رفتن به آن نقطه و اقامه دو رکعت نماز به عنوان تبرک مطابق اصول اسلام است، چنانکه قرآن میفرماید: {وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهِیمَ مُصَلًّى}؛ «از جایگاه توقف ابراهیم برای خود نمازگاهی انتخاب کنید». (بقره: 125)
رفتن به غار حرا علاوه بر تبرک خود آموزنده یک اصل عقیدتی است و آن اینکه زندگی در غار، زندگی یک عابد در کوهسارهاست و چنین محیطی نمیتواند کسی مانند پیامبر و کتابی مانند قرآن را به بار آورد، زیرا پرورش شخصی مانند رسول خدا علاوه بر استاد و کتاب و منبع نیاز به یک محیط علمی دارد که بتواند چنین معارف بلند و احکام استوار و تاریخ صحیح و اخلاق متینی را تحویل جامعه بدهد.
از آنجا که غار حراء فاقد این شرایط است این گواه بر این است که این کتاب و سخنان او میوه محیطی دیگر است نه محیط غار حراء.
بنابراین اولاً رفتن به غار حرا بدعت نیست؛ زیرا تبرک به آثار پیامبر از مسلمات اسلام است، بالأخص اثری که با بدن پیامبر (ص) در تماس بوده است ثانیاً رفتن به غار حرا بسیار آموزنده و سبب تحکیم عقیده اسلامی است قرآن مجید به این حقیقت در ضمن آیهای اشاره میکند:
{قُلْ لَوْ شاءَ اللَّهُ ما تَلَوْتُهُ عَلَیْکُمْ وَ لا أَدْراکُمْ بِهِ فَقَدْ لَبِثْتُ فِیکُمْ عُمُراً مِنْ قَبْلِهِ أَفَلا تَعْقِلُونَ} (یونس: 16)
بگو: اگر خدا میخواست من این آیات را بر شما نمیخواندم و (خداوند) از آن آگاهتان نمیکرد؛ چه اینکه مدّتها پیش از این در میان شما زندگی نمودم؛ (و هرگز آیهای نیاوردم) آیا نمیفهمید؟