دفتر خدمات مسافرتی و زیارتی نیایش سیر قزوین

ا توجه به نزدیک شدن به ایام حج، گزیده‌ای از سخنان آیت‌الله‌ جوادی آملی در کتاب جرعه‌ای از «صهبای حج» را از نظر می‌گذرانیم، که انجام هر یک از مناسک حج را موجب کنار رفتن پوشش‌های دل مرقوم داشتند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در کتاب جرعه‌ای از «صهبای حج» آورده است: رسول گرامی اسلام (ص) فرموده‌اند «حج‌گزار چون به گرد کعبه طواف کند از گناهان خود بیرون می‏‌آید و چون صفا و مروه سعی کند از گناهانش به‏ در می‏‌آید و چون در عرفات توقّف کند از گناهانش خارج می‏‌شود و چون در مشعرالحرام توقّف کند از گناهانش برون می‏‌آید و چون رمی جمره کند از گناهانش خارج می‏‌شود». این بیان این نکته باشد که هر یک از این اعمال در آمرزش گناهی خاص مؤثر است و برای آمرزش آن گناه واجب شده است یا آنکه گناهان چون انباشته شود و زنگار و پرده‏‌ای بر گنهکار شود، هر یک از این مناسک موجب کاستن از ضخامت این پرده‏‌ها و کنار رفتن این پوشش‌ها از دل‌ها می‏‌شود. لذا طبق بیان نورانی آن حضرت معیار حج مقبول این است که حج‏‌گزار از آن پس، مرتکب گناه نشود، اما اگر همچنان به تباهی و گناه تن داد، این نشان از مردود بودن حج اوست.

معظم‌له همچنین درباره کمترین پاداش کسی که به کعبه می‏‌نگرد به حدیث دیگری از آن اشاره کرده و می‌افزاید: کمترین پاداش کسی که به کعبه می‏‌نگرد، این است که خداوند در برابر هر نگاه، پاداشی به او می‏‌بخشد و بدی‏‌ها را از او پاک می‏‌کند و او را در جه‏ان بالا می‏‌برد.

وی در بخش دیگری در این کتاب، مناسک حج را نمونه‏‌ای از قیامت و حشر اکبر و تجسمی از حشر مردم در روز قیامت و برهنگی آنان در معاد دانسته و حج را، نور و بصیرت و شهود معرفی کرده است و در ادامه با تمسک به روایات، کسانی که از انجام این فریضه الهی سر باز زنند را مورد مذمت قرار داده و اظهار کرده است: در روایات آمده است که تارک حج، کور محشور می‏‌شود و او در دنیا کور است و در آخرت کورتر و گمراه‏‌تر. امام صادق (ع) نیز فرمودند «مرده‏‌ای که در گور است دوست دارد که در برابر دنیا و آنچه در آن است، او را یک حج می‏‌بود (وَدَّ مَنْ فی القبورِ لو أَنَّ لَه حَجَّةً بالدُّنیا وما فِیها) ».

استاد برجسته حوزه علمیه قم، حج را شفابخش دل‌ها از بیماری‌های شرک‏‌آلودی همچون ریا، هوا، بخل و خودپسندی دانسته و آورده است: حج با آن لبیک ویژه خود، طردکننده هر جاهلیت و درهم شکننده هر بت و نشانه شرک‏‌آلود جاهلی و کوبنده هرگونه باطل قدیم و جدید است. این خانه، مرجع مکرر مردم است. مرجع، جایی را گویند که انسان از آنجا آمده و به آنجا باز می‏‌گردد. بر این اساس، وطن اصلی مردم کعبه است و وقتی انسان به زیارت کعبه می‏‌رود گویا به اصل خود رجوع کرده است. بنابراین، کعبه مظهر فطرت است و حالت اصلی انسان‌ها رجوع به کعبه است.

* منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء/ کتاب صهبای حج آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی